måndag 1 december 2008

Velouuuuuur!


Jag är född på 70-talet.
Jag är kär i velour.
Och allt orange.


På syfestivalen handlade jag för första gången av Nea Nobells undebara velour, ångrar förstås redan att det bara blev två meter. Kämpar för tillfället med att få ut så mycket som möjligt av dem.

Hittills utöver dessa två finns två par byxor och ytterligare en tröja tillklippta, därutöver har jag sytt ett par byxor, och gett bort. Det är inte illa om man tänker efter, och plötsligt är det inte ett dugg dyrt.
Hoppas bara det stämmer att man inte behöver tvätta den först, för det har jag inte gjort.





Letade länge efter mudd som skulle passa, men gav till sist upp (jag vet att brunt hade funkat, men jag är inte så svag för brunt på barnkläder, av den enkla anledningen att det var det fulaste jag kunde tänka mig som barn och lovade mig att mina barn skulle slippa (vilket hon förstås inte alltid gör). Dessutom ville jag inte dämpa knalligheten). Använde istället e-slöjd i halsen, tycker det funkar när man gör en sån där kant man viker om (heter rullå tror jag). Ärmmuddarna är i velour.


Om tröjan:
Myran behöver tunna utanpåtröjor utan blixtlås att ha under overallen.

Mönster:
Grue, 2 år. Missade nog att korta ärmarna innan jag satte dit mudd, de är väldigt långa.
I övrigt ett bra mönster som jag använt förr.

Material:
skånsk senap och turkos.

Bra:
Tycker det blir fint. Gillar de här tygerna i kombination. Tyget! Färgerna! Gillar också de brandgula knapparna på turkosbotten som sticker fram över axeln.

Dåligt:
Ärmlängden, och så blev ringningen lite stor.


Om tunikan:
Ville sy något roligare än en tröja, men med samma funktion, och overallen är ju ganska rymlig så det blir nog inte knöligt.

Mönster:
Eget med utgångspunkt i Grue. Även här blev ärmarna för långa. Och möjligen blev den mer utställd än jag tänkt mig.

Material:
som ovan, samt i ryggen en liten hälla gjord av de fina sariband man just nu kan köpa på indiska.

Bra:
Myran gillar den mycket. Jag tycker också den är fin. Tyget och färgerna förstås!

Dåligt:
Ännu större ringing här och ännu längre ärmar, sydde nämligen den här först. Att jag inte stoppade i mer skånsk senap, det är min älsklingsfärg!

1 kommentar:

Kånkarong sa...

Härliga färger. :) Jag såg ditt förslag ang. Galleriet. God idé men inte något jag ska vara inblandad i... i alla fall.... jag har ju ett jobb ju!! ;)