lördag 22 november 2008

Alldeles för fin

Den här klänningen är egentligen inte min stil. Men vid ett tillfälle kom jag till sykursen med planen att sy en klänning, och så en alldeles för liten bit av ett mycket fint gult tyg. Det här tyget hade jag tänkt ha till något annat, vad minns jag inte riktigt. Men det fick bli klänning av det i stället eftersom jag råkade ha det med mig.
Tycker trots allt att det blev ganska bra. Är väldigt stolt över att jag fick till det med vecken (ett på baksidan också).
De är gjorde så att jag helt enkelt delade mönstret i tre våder (två i bakstycket) och sen är en ganska så fyrkantig tygbit fastsydd baktill. För att få det riktigt snyggt var syfrökens tips att först sy hela våderna, sen pressa och därefter sprätta den decimeter som behövdes. Sömsmånarna är väldigt breda och kilen är bara platt fastsydd mot dem. (hm, jag måste nog kompletera med en bild).

Innerklänning utan veck i tunn lakansväv.
Blixtlås i nacken.

Mönster:
Eget med utgångspunkt i Meedom och Meedom.

Material:
Reatyg från Åhléns (sydde först en väska åt mig med det här som foder), lakansväv från tygaffären på St Paulsgatan i Stockholm.

Bra:
Att det blev så bra fast jag inte alls hade tänkt mig en sån här klänning.

Dåligt:
Den blir inte så ofta använd. Den är liksom lite väl stel och kalastjusig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men oj wow, den där var ju superfin! Gu va duktig du är! Ska fortsätta kika runt:)