torsdag 20 november 2008

På sykursen

I våras gick jag på sykurs. Med visst stöd därifrån sydde jag den här jackan.
Den är fodrad med fleece och sen ett snyggt tunt bomullstyg. Egentligen hade jag velat ha muddar nertill, men jag hittade aldrig någon färg jag gillade.

Jag sydde den som två jackor, en i manchester och sen en av både fleece och tunn bomull samtidigt. Manchesterjackan gjorde jag ett par centimeter längre både i ärmar och fåll. När jag sen sytt ihop inner och ytterjacka vek sig yttertyget snällt om fodret och det var bara att sy en stickning som höll ihop allt. Men innan dess sydde jag i kragen och stängde slutligen alltihop genom att sy dit blixtlåset.


En sak jag lärde mig om kragar: Den övre delen ska vara lite bredare än den undre. Den blir ju så att säga i ytterkurva när man viker ner kragen. Om det är begripligt. Känner att hela den här beskrivningen är lite oklart. Antagligen för att det ju trots allt var i våras jag sydde jackan.

Så varför finns jackan här överhuvudtaget? Antagligen vill jag bara skryta och snabbt fylla bloggen lite så den inte ekar så ödslig och tom...om...om... (detta skulle då föreställa ett litet eko)
Mönster:
Meedoms form 2 storlek 86. Inte så bra. Det är snyggt. Men ärmarna är på tok för smala nertill. Dessutom var det hela tänkt som en vårjacka. Men jag var inte riktigt bekant med hur väldigt stora Meedoms mönster är. Och nu när jackan äntligen är i rätt storlek är det fel årstid. Men har Myran växt ur den i vår får väl någon som är bättre synkad ärva den.

Material:
Manchester från Sundbybergs textilcentrum. Jag är mycket svag för manchester. Och kanske ännu svagare för tegelgul, brandgult, allt som är varmorange.

Bra:
Att jackan alltid får fint beröm när den visar sig utomhus.

Dåligt:
Att jackan så sällan får visa sig utomhus (får era ungar ha sånt här på förskolan?)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men den där var ju bara hur fin som helst! Min son har väldigt få av mina kläder, men det beror på att han alltid varit väldigt bestämd och valt kläder själv. Skomakarens barn som de säger! Men varför används den inte menar du? Den verkar ju superfin?

Emma sa...

Jättefin! /Karolina